در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل بوجود آمدن اکو  در حین مکالمات در بستر VoIP بپردازیم، سپس روش های حذف اکو را در گیت وی های نیوراک بررسی کنیم.


در دسته بندی های اکو در سیستم های مخابراتی ، 2 نوع متداول از اکو وجود دارد که شامل اکوی استاتیک و اکوی امپدانس می باشند، هرچند منابع بوجود آورنده اکو بسیار متفاوت و گوناگون می باشند. یکی از عمده دلایل بوجود آمدن اکو ، استفاده از خطوط شهری غیر استاندارد می باشد. در حالت کلی تماس هایی که درون شبکه LAN برقرار می شوند فاقد هر گونه اکویی می باشند، اما به محض ارتباط با خطوط شهری، در مکالمات با پدیده اکو مواجه می شویم. یکی دیگر از دلایل بوجود آمدن اکو در مکالمات، عدم تطبیق امپدانس بین سیستم های قدیمی و جدید ( به عنوان مثال عدم تطبیق امپدانس بین سیستم های 4 زوج و 2 زوج) می باشد.

echo

اما طبق بررسی های انجام شده مهترین دلیل بوجود آمدن اکو ، عدم تطبیق امپدانس در هنگام برقراری مکالمات بین شبکه های TDM با شبکه های LAN و یا همچنین عدم تطبیق امپدانس بین گوشی های مورد استفاده در شبکه های مبتنی بر IP و تلفن های آنالوگ سنتی می باشد. این عدم تطبیق امپدانس موجب ایجاد و انتقال یک انرژی اضافی و ناکارآمد در سیستم می شود که همین انرژی منتقل شده بصورت اکو نمایان خواهد شد. به همین دلیل معمولا گوینده با پدیده اکو مواجه می شود در صورتی که شنونده متوجه این صدای اضافی در مکالمات نشده و مکالمه به صورت مطلوب در نظر او می باشد.


در همین راستا به منظور از بین بردن این انرژی و صدای ناخواسته ، الگوریتم های حذف اکو مختلفی ارائه شده است که با مقایسه سیگنال صوتی دریافتی با الگوهای سیگنال های صدای از پیش تعریف شده ، قادر به بهبود عملکرد سیستم می باشند. در صورت تطبیق با الگوهای تعریف شده ، الگوریتم های حذف اکو قادر به حذف اکوهای ناخواسته خواهند بود. با تمام این اوصاف، در برخی از موارد این الگوریتم ها قادر به از بین بردن اکو در مکالمات نمی باشند و این مشکل در سیستم های VoIP نمود بیشتری خواهد داشت.


گیت وی های نیوراک با بهره مندی از قویترین الگوریتم های حذف اکو و قابلیت تطبیق کامل با خطوط شهری کشور ایران، یکی از بهترین گزینه های انتخاب سیستم های VoIP در بازار کنونی می باشد. همچنین با بررسی های به عمل آمده از طرف تیم فنی شرکت فناوران رهیاب سیستم آسیا و استخراج فایل های مناطق مخابراتی دارای مشکل اکو و با تعامل انجام شده با تیم متخصص شرکت اصلی ، این مشکل با به روز رسانی به ورژن 344 و همچنین با تغییر ورژن DSP در گیت وی های جدید تا حد بسیار زیادی، مرتفع شده است.